Amikor akad egy zár, akkor a legkézenfekvőbb megoldás ilyenkor az olajozás. Számos cikk is szól erről, hogy mit kenhetünk és mit nem a zárakba, hogy ne akadjon, és a kulcs megfelelően elforduljon.
Érdemes is élni az olajozás lehetőségével, hogy megakadályozhassuk a kulcs zárba törését. De mi a helyzet az autózárakkal? Az autók esetében is előfordulhat, hogy akad a zár, nem akar nyílni rendesen a kulcs segítségével, esetleg a gyújtáskapcsolóban nem forog úgy, ahogyan kellene. Ilyenkor is ugyanaz a teendő, mint az ajtózárak esetében?
Nos, amit mindenképp érdemes ugyanúgy csinálni, az a kulcs ellenőrzése. Az autókulcs is sérülhet, eldeformálódhat, megrepedhet, esetleg el is törhet, ami okozhat gondot a zárban vagy a gyújtáskapcsolóban történő mozgásban. Ha valami sérülést tapasztalunk az autókulcson, akkor mindenképp másoltassuk le, cseréljük ki, mert nagy rá az esély, hogy ez okozza a gondokat. Ha nem így teszünk, akkor a kulcs egy óvatlan pillanatban beletörhet a gyújtáskapcsolóba, ezt pedig nem éri meg kockáztatni.
Ne próbálkozzunk házi praktikákkal, hívjunk szerelőt!
A zárak esetén ugyanakkor az olajozást szokták még javasolni, amihez grafitport, zárolajt vagy WD-40-et használhatunk. Ezek bejárati ajtó esetén jó megoldást jelentenek, autózár vagy gyújtáskapcsoló esetén azonban már nem szokták őket javasolni. Nem feltétlen azért, mert ne segítenének ideig-óráig, hanem azért, mert az autózár és a gyújtáskapcsoló más szerkezet, mint egy bejárati ajtózár. Nagyobb kárt is okozhatunk, amivel nemcsak azt kockáztatjuk, hogy nem tudjuk majd kinyitni az autónkat, hanem azt is, hogy nem fog beindulni.
Ezt semmi esetre sem szabad kockáztatni, mert így jóval drágább lehet a javítás, mintha a szerelő az eredeti problémát oldotta volna meg. Szóval, ha valami rendelleneset tapasztalunk a gyújtáskapcsolóval vagy az autózárral kapcsolatosan, akkor inkább forduljunk szakemberhez, aki gyorsan és egyszerűen ki tudja deríteni a probléma okát, és orvosolni is tudja azt.